Aanpak wegenleed Weerdinge komt op stoom

Weerdinge – In bepaalde delen van Weerdinge kunnen de vingers vanaf 2019 uit de oren als er auto’s passeren. Bij meerdere wegen worden de huidige klinkers vervangen door een strak en praktisch geruisloos wegdek die ook nog eens hardrijders ontmoedigt.

De Viaductstraat in inmiddels onder handen genomen. De Holtstraat en een deel van de Emmerhoutstraat staan volgend jaar op het programma.

Plaatselijk Belang Weerdinge is in zijn nopjes met de lang gekoesterde aanpassingen. Want Weerdinge ligt als een spin in het web van wegen tussen Emmen, Nieuw-Weerdinge, Emmerschans en Valthe met een beste verkeersstroom als gevolg. Om de verkeersveiligheid op te krikken en coureurs te ontmoedigen moeten de wegen worden aangepakt, betoogde het dorpsbestuur vorig jaar al. Een extra heikel punt is het karakter van de wegen in Weerdinge. Die bestaan bijna allemaal uit klinkerwegen en dat brengt geluidsoverlast met zich mee.

Viaductstraat en Holstraat

De aanpak van de wegen komt echter goed op stoom. De Viaductstraat is inmiddels opgeknapt en voorzien van een keurige nieuwe asfaltlaag met verkeersdrempels. Als volgende patiënt staat de Holtstraat op het programma, de weg die vanaf de Dorpsstraat richting Valthe gaat. De straat wordt iets versmald, voorzien van een lawaaiarm wegdek en een druppel, een soort halve bol, in de wegversmalling bij de Schapendrift. Dat laatste moet helpen om de hardrijders in het gareel te houden, laat Harm Henk Veldsema weten. Hij is verbonden aan de werkgroep die namens Plaatselijk Belang de plannen voor de straat ontwikkelde.

‘Liever hadden we een rotonde bij de kruising met de Schapendrift en de Duurkampenweg gehad, maar dat was helaas financieel niet haalbaar.’ Nadrukkelijke wens van bewoners was om verder geen verkeersdrempels in de weg te plaatsen. ‘Niemand heeft belang bij die skischansen.’ Hoewel je op de weg om de twee meter een bordje met 30 kilometer tegenkomt, wordt de limiet waarschijnlijk 50 kilometer per uur. ‘Anders kun je de politie niet vragen om te handhaven.’ De verwachting is dat de Holtstraat in het voorjaar op de schop gaat.

Emmerhoutstraat

Voorzitter Jan Schoonbeek van Plaatselijk Belang is vol lof over de gemeente. ‘Bij zowel de Viaductstraat als de Holtstraat hebben ze de geluiden van bewoners goed opgepikt.’ Hij kijkt dan ook reikhalzend vooruit naar de aanpak van de Emmerhoutstraat volgend jaar, de weg tussen Weerdinge en Emmerschans. Deze straat staat te boek als een van de slechtste van Emmen. Volgens Schoonbeek gaat het vooralsnog om een deel van de weg, waarschijnlijk het traject dat zich het dichtst bij Weerdinge zelf bevindt. ‘Ze gooien hem niet in een keer dicht, daarvoor wordt er teveel gebruik van gemaakt. Maar de planning is nog niet definitief rond. De weg wordt in ieder geval voor een deel opnieuw bestraat.’

Dorpsstraat

Ondanks al het positieve nieuws blijft er, zoals altijd, wel wat te wensen over. Vooral als het gaat om de belangrijkste verkeersader; de Dorpsstraat. Nieuwe bestrating en verkeersremmende maatregelen zijn wenselijk, aldus Schoonbeek. ‘Als er binnen een jaar geen onderhoud wordt gepleegd, dan verandert die hele straat vanzelf in een grote verkeersremmer’, grapt Schoonbeek cynisch.

De straat werd ongeveer vijftien jaar geleden voor het laatst aangepakt. Toch behoeft de weg opnieuw aandacht, legt Schoonbeek uit. ‘De ondergrond bestaat voor een groot deel uit leem. Zand vangt trillingen van het verkeer op, maar leem kaatst ze juist terug.’ De Dorpsstraat krijgt dus zowel van boven als onder klappen, die de staat van onderhoud aantasten, stelt de dorpsvoorzitter. 'Het kost een vermogen om de laag te verwijderen. Dat zien we niet zo snel gebeuren.'