Noorse fjorden vol natuur en avontuur

Het landschap van de fjorden maken Noorwegen tot een uniek land. Prachtige uitzichten, hoge bergen, sneeuw en blauwgroen water, zo van de gletsjers. In dit decor van een totaal andere natuur gaan we op avontuur.

In de bergen en op het water. Waterdichte wandelschoenen en regenjack mee, want we komen van alles tegen. Het begint al bij de landing op weg naar Bergen, dé spingplank naar de fjorden. Voordat de wielen aan de grond staan zien we een scherenkust vol eilandjes, in alle maten. Groot, klein, bewoond en onbewoond. Vanuit de luchthaven rijden we oostwaarts richting Voss, vooral bekend vanwege de wintersport en sinds kort ook van extreemsporten. Rond de bergen en water rond dit bergplaatsje is van alles te beleven. We doen het zelf nog even rustig aan en rijden door daar Myrkdalen, een prachtig rustig dal tussen de bergen. In de winter ligt hier een dik pak sneeuw. Sneeuwliefhebbers uit de hele wereld hebben inmiddels al deze plek vol poedersneeuw gevonden. Voor ons brengt het in de zomer een keur aan wandelingen in de uitgestrekte natuur om ons heen. Wie wil kan er vanuit hotel Myrkdalen aan de voet van de bergen, zo op uit trekken naar diverse kanten.

De boomgrens voorbij

We beginnen even met de berg tegenover het hotel. Extra leuk is het om met een ervaren gids erop uit te trekken. Deze hulp bij het vinden van de weg leidt ons door het landschap met net wat extra informatie, waar je anders geen weet van zou hebben. We klimmen langzaam over de paden tussen de omringende keien, rotsen en begroeiing van de bergen; eerst nog even tussen de bomen en later de boomgrens voorbij. Hier groeien alleen nog wat dwergstruikjes. Voor onze voeten vliegt een sneeuwhoen de lucht in; zijn witte vleugelpunten verraden hem tussen de grijsgroene omgeving. Aan de overkant ligt nog flink wat sneeuw. Verderop op de omringende bergen ligt nog veel meer. Onderweg passeren we op grotere hoogte ook nog wat plekken sneeuw. De bergflora is opmerkelijk veelzijdig, soms op plekken waar je niet kunt begrijpen dat er nog wat kan groeien op de kale rots. Op de top hebben we een pracht uitzicht op het dal en omringende bergen.

Boerendochters op hoog niveau

Als we de volgende dag doorrijden verder de bergen in komen we in de sfeer van een heel ander verblijf in de bergen: Østerbø fjellstove. Hier in het oude hoofdgebouw proef je de sfeer van weleer. Je merkt het ook aan de mensen die hier komen: allemaal liefhebbers van bergen en natuur. Een populaire tocht is die door het Aurdal, aangeduid als de Noorse Grand Canyon. Het dal voert naar Vassbygdi en zit vol prachtige berghellingen, stroompjes en watervallen. Voor de doorgewinterde wandelaar is de 25 km lange wandeling een mooie uitdaging. Waterdichte schoenen en een korte broek of een broek die snel droogt komen hier heel goed van pas. De vele uitkijkjes onderweg met aantrekkelijke fotomomenten maken dat we hier wel een dag voor mogen uittrekken. En dat doen we dan ook, veel te mooi om te jakkeren. Iedere keer dienen zich weer nieuwe plekken aan, die het vastleggen waard zijn. Onderweg passeren we ook oude huisjes die eens de zomerboerderijen waren, waar veelal boerendochters de hele zomer met het vee verbleven in de zomer. Koeien, geiten, schapen; ze waren hier maandenlang te vinden. Af en toe komen we nog een verdwaald schaap tegen.
Een van de spectaculaire dingen die we onderweg tegenkomen is de Veslehelvette, de kleine hel. In deze door de natuur gevormde grotten zien we hoe het gletsjerijs, samen met een massa zand en stenen de rotsen helemaal uitgeslepen hebben met de fraaiste rondingen. Het is een imposant gezicht dit werk van de oerkrachten. Als we richting Aurland afdalen, dient de bewoonde wereld zich langzaam aan. Naar Flåm, een volgend reisdoel, is het nu nog maar een klein stukje met de bus.

Vol uitdagingen

Flåm is een knooppunt tussen fjorden en bergen: water- spoor- en autowegen komen hier bij elkaar. In hotel Freitheim heeft lange reputatie op dit vertrouwde punt van samenkomst. Kooplieden kwamen hier honderden jaren geleden al samen op hun weg van het water de bergen over. In het hotel vinden we nog veel terug van dit fascinerende verleden. Inmiddels biedt het hotel wel meer ruimte dan aan handelslieden alleen. Rond het hotel zijn nieuwe paden aangelegd, die een mooi uitzicht op de fjord bieden. Behalve de natuur treffen we diverse elementen uit het verleden. Zo passeren we een huis waar ruimte was voor de aller armsten uit de streek. In dit gemoderniseerde huis kunnen we terecht voor een kop koffie met uitkijk over het water. Na alle wandelingen wordt het tijd voor een tocht over het water. Het uitnodigende water van de fjord bij Flåm biedt diverse mogelijkheden. We kiezen dit keer voor het avontuur van Fjordsafari. In een RIB-boot stappen we aan bord met kapitein en gids tegelijk Britt-Mari. Als we even op weg zijn gaat de motor ineens zachter en komt ze vanaf het stuur naar de zijkant voor een korte uitleg. We passeren het kleine plaatsje Hundredal, waar de beste Noorse geitenkaas vandaan komt. Geen wonder: er wonen bijna meer geiten dan mensen en al eeuwen leven ze hier van de kaasmakerij.

Met flinke vaart

Als we daarna verder langs de bergen varen, zien we hier en daar een huis, hoog boven in de bergen. Op onze door vaart door de Aurlands- en Nærøyfjord komen we na een tijdje in Gudvangen aan. Hier gaan veel toeristen op de grotere schepen van boord om verder te reizen in het fjordengebied. Wij gaan echter terug en gaan onderweg nog even aan land aan de noordzijde van de fjord. Van hieruit lopen we naar Dyrdalen. Hier woonde ooit een klein groepje mensen met een eigen school. Bij de oude school is een mooie plek om even te lunchen voordat we weer terugwandelen naar de boot. De wandeling zo dicht langs de fjordrand levert prachtige kiekjes op. Ook hier groeit en bloeit van alles.
Bij onze terugvaart komen we op de snelheid die je verwachten kunt van deze boot; we schieten nu met een speed van 60 km per uur over het water. De golven van een grotere boot bieden even een spannende deining. Bij terugkomst in Flåm wachten behalve de winkeltjes ook een biertje in de plaatselijke brouwerij, Flåmsbrygga. Deze kleine brouwerij in een wel zeer bijzonder houten gebouw dat doet denken aan een staafkerk, biedt de mogelijkheid om de verschillende biersoorten te proeven. Zelfs als we kiezen voor de blonde variant proeven we een totaal andere smaak dan we gewend zijn.

Stad en land

Het leuke van West-Noorwegen is wel de combinatie van fjorden, bergen en kleine plaatsjes. Een bezoek aan de stad Bergen maakt het geheel compleet. In deze vroegere hoofdstad van Noorwegen komt ook alles weer samen. Want een tochtje met Ulriken kabelbaan brengt ons ineens weer midden in de bergen met uitzicht op de stad omgeven met water. Een onvergetelijk uitzicht: Noorwegen op zijn best. Een gids van Bergen Basecamp neemt ons mee de bergen in. Leuk om zo ook wat meer te horen over de omgeving. Ze bieden ook tal van activiteiten aan om wat meer te halen uit het verblijf hier boven. Boven in het restaurant proeven we van een exclusieve lunch na een korte rondwandeling door het Noorse bergland op de rand van water en bergen. Beneden in de stad heerst een gezellige drukte. Eigenlijk overal: op de vis- en bloemenmarkt, maar ook op de vele terrasjes. En natuurlijk maken we kennis met Bryggen, het oude stadsdeel waar de handel vooral plaatsvond. Prachtige houten huizen dicht tegen elkaar gepakt. Nog steeds kunnen wij hier zelf goed handel drijven, want er is genoeg te koop in de vele gezellige winkeltjes en ateliers. Middenin treffen we een bijzondere eetgelegenheid aan: Bryggen Tracteursted, een sfeervolle ambiance met de uitstraling van eeuwen traditie. Een vakantie in de omgeving van Bergen is een mooie kennismaking met het veelzijdige westen van het land vol verrassingen.

Tekst en foto’s: Fred Geers

Meer informatie: www.visitnorway.com; www.visitbergen.com; www.bergenbasecamp.no; www.visitvoss.no; www.myrkdalenhotel.no; www.aurlandsdalen.com en www.fjordsafari.com