Jos Schomaker: 'Aan slome donders hebben we niets'

Emmen – De organisatie heeft de negen genomineerden in de Zaak van het Jaar verkiezing bekendgemaakt. In Emmen.nu komt nu wekelijks één van de genomineerden aan het woord. Deze week Jos Schomaker van Schomaker Mannenmode.

Wat is Schomaker Mannenmode?
Een bedrijf dat niet alleen al jaren veel mannen van alle leeftijden in de kleren steekt, maar ook graag midden in onze regionale samenleving wil staan. Daarnaast streven we naar een fijne sfeer, voor de klant en voor ons team.

Wie is Jos Schomaker?
Een enthousiaste ‘broekenverkoper’ met passie voor de retail en aanpalende onderwerpen.

Wat  is uw functie binnen de zaak?
Boss.

Werkzaam sinds?
1986.

Waar bent u gevestigd?
We hebben vestigingen in 6 plaatsen: Assen, Emmen, Emmer Compascuum, Hoogeveen, Klazienaveen en Veendam.

Hoeveel medewerkers telt Schomaker Mannenmode?
Ruim 60.

Hoe bent u ooit begonnen met of binnen het bedrijf?
Als vakantiewerker in 1977, helpen in ons centraal magazijn, kaartjes aanschieten aan de artikelen en verkopen in onze jeansshop Doc ’s in, de voorloper van Friends (Jeans).

Wat is de sfeer en cultuur binnen het bedrijf?
In alles wat we doen is klantgerichtheid het oogmerk en daarmee de rode draad. Onze service gaat ver. We doen er alles aan om het de klant naar de zin te maken. Verder zou je de sfeer informeel, vlot en positief/blij kunnen noemen. De cultuur is er een van aanpakken (aan slome donders hebben we niets) en alert zijn.

Wat is uw leiderschapsstijl?
Mijn vader was een autoritair leider, als jong-broekie-baas wilde ik graag de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie leggen. Inmiddels (51 jaar) denk ik te weten dat een mix het beste is.

Denkt u zelf een aanvulling te zijn voor Emmen?
Ik denk dat we gezien onze uitgebreide collecties mannenmode en jeans redelijk uniek zijn. Er zijn wel meer wat grotere zaken in de lande, maar specifiek mannenmode daarvan zijn er niet zoveel van deze omvang. We hebben ook veel klanten van buiten de regio. Wat we vaak van toeristen horen is dat ons serviceniveau hoger ligt dan in overig NL. Dat geldt overigens voor meer zaken in ons werkgebied. Daarnaast denken we als bedrijf actief mee met allerhande ontwikkelingen m.b.t. detailhandel in onze regio.

Waarom zouden mensen juist bij u moeten komen?
Primair komt men bij ons omdat men zich thuis voelt. Heel grappig: privé noemt men dat vriendschap. Maar zakelijk, hoe noem je het dan? Service? In die fijne sfeer bieden wij onze enorme collecties , ons vakmanschap en … onszelf. Klanten kunnen ook bij ons binnenlopen zonder specifiek naar iets op zoek te zijn. Men is altijd welkom!

U bent genomineerd voor Zaak van het Jaar, wat vind u daarvan?
We vinden het een eer genomineerd te zijn! Wat helemaal fantastisch is, is dat het oordeel van consumenten hieraan ten grondslag ligt. Voor hen doen we het tenslotte allemaal.

Waarin onderscheid u van de rest van de genomineerden?
De genomineerden werken in verschillende branches, maar hebben 1 ding gemeen: consumenten hebben de genomineerden de moeite waard gevonden om op hen te stemmen!

Waarom zou u moeten winnen?
Omdat het goed voelt, ha ha ha.

Heeft u ooit een gouden tip in ondernemerschap gekregen?
Zorg dat je goede mensen om je heen verzamelt,  zonder dat jezelf je betrokkenheid verliest.

En heeft u een tip voor ondernemers in Emmen Centrum?
De tip aan de Emmer ondernemers is simpel en gebaseerd op een oude wijsheid: eendracht maakt sterk. Laten we ons goed realiseren: we concurreren in de eerste plaats met andere winkelplaatsen en pas daarna met elkaar. Dus laten we zorgen dat het totale stadshart attractief is, dat er veel klanten graag komen. Of ze vervolgens bij jantje of pietje in de winkel komen is vers 2.

Wat is opvallend geweest in 2012 voor uw zaak?
In 2012 heeft ons bedrijf Schomaker Mannenmode een totale verbouwing ondergaan, deze was eind februari afgerond. Wat opviel was de brede waardering die hierover tot ons kwam. Niet zozeer dat er verbouwd werd, maar meer het goede gevoel dat er ook in deze tijd, toch geïnvesteerd werd. Hierbij viel vaak het woord vertrouwen! Overigens is Friends in augustus verbouwd.

Heeft u nog bijzondere plannen voor 2013?
Zeker! De lancering van onze webshop dit voorjaar en alles wat daarbij hoort.
Verder ook kleinere bijzondere plannen in de vorm van allerlei leuke verrassinkjes voor de klant. Sommige daarvan in samenwerking met andere bedrijven. Over dit alles kunnen we natuurlijk niet uitwijden, is de verrassing eraf.

Zet u social media actief in?
We staan te trappelen om dit het komend seizoen met voortvarendheid uit te breiden.