Jan van Es van café Groothuis: 'klanten vriendelijk en vlot helpen'

Emmen – De organisatie heeft de negen genomineerden in de Zaak van het Jaar verkiezing bekendgemaakt. In Emmen.nu komt nu wekelijks één van de genomineerden aan het woord. Deze week eigenaar Jan van Es van Café Groothuis.

Café Groothuis is een authentiek eetcafé dat 100 jaar bestaat. In die honderd jaar heeft het zich steeds aangepast aan de veranderende vraag vanuit de markt en is daarmee nog steeds een populaire , bedrijvige locatie met reuring.

Wat  is uw functie binnen de zaak?‘
Als horecaondernemer moet je een duizendpoot zijn. Belangrijkste functie: de medewerkers in staat stellen om de gasten deskundig, vriendelijk en vlot te helpen.’

Werkzaam sinds
‘In Groothuis; sinds 1994.’

Waar bent u gevestigd?
‘Emmen, Stationsstraat 75.’

Hoeveel medewerkers telt uw bedrijf?
‘Gemiddeld 25 medewerkers, ongeveer 14 Fte’s.’

Hoe bent u ooit begonnen met of binnen het bedrijf?
‘Als bedrijfsleider begonnen (vanuit dezelfde functie in Café de Brasserie).  Daarna de kans gekregen om het bedrijf te runnen (exploitatie was de eerste 1,5 jaar in handen van Gerrit Zoer, eigenaar De Brasserie) en later het pand over te nemen.’

Wat is de sfeer en cultuur binnen het bedrijf?
‘De sfeer is gemoedelijk, professioneel  en met gepaste trots op Groothuis als prachtig, succesvol eetcafé.’

Wat is uw leiderschapsstijl?
‘Vanuit een positie als bedrijfsleider met en tussen de medewerkers (mensgericht) naar een stijl die meer aansturen en leidinggeven vereist (resultaatgericht).’

Denkt u zelf een aanvulling te zijn voor Emmen?
‘Ja; de doelgroep van Groothuis is breed met extra aandacht voor een groter wordende groep ouderen (30 plus), die ook nog graag uitgaan. Voor deze groep is er in Emmen niet zo veel.’

Waarom zouden mensen juist bij u moeten komen?
‘De uitstekende sfeer, gevoel van veiligheid, goede prijs/kwaliteitverhouding, grote assortiment, vriendelijke en bekwame bediening en het ontmoeten van andere mensen.’

U  bent genomineerd voor Zaak van het Jaar, wat vind u daarvan?
‘Erg mooie opsteker voor de medewerkers en een bevestiging dat we op de goede weg zijn.’

Waarin onderscheid u van de rest van de genomineerden?
‘De doelgroep is gemiddeld gezien wat ouder, de bediening sluit daar ook op aan en omdat Groothuis niet in het centrum ligt, komen er in principe alleen gasten die de omweg waard vinden. Zo ontstaat een gemoedelijke sfeer van gelijkgestemden.’

Waarom zou u moeten winnen?
‘Dat moet niet, ook de andere genomineerden zijn bedrijven met een grote schare trouwe bezoekers, die zich daar uitstekend vermaken.’

En heeft u een tip voor ondernemers in Emmen Centrum?
‘Kwaliteit is het enige dat je door de recessie heen helpt.’