Ruim 5 miljoen uitgegeven tijdens Vuelta

ASSEN - Uit de door provincie Drenthe en gemeente Assen uitgevoerde evaluaties van de beleving en de economische impact blijkt dat de start van de Vuelta in Drenthe een groot succes is geworden. In het Vuelta weekend van 29 augustus tot en met 1 september 2009 is in Drenthe ongeveer 5,3 miljoen euro besteed. Alleen al in Assen gaven rond de 70.000 bezoekers zo’n 2,2 miljoen euro uit, waarvan 1,3 miljoen euro in de horeca.

In winkels gaven de bezoekers een half miljoen euro uit. Zowel de gemeente Assen als de provincie Drenthe hebben onderzoek laten doen naar de economische effecten van de start van de Spaanse wielerronde in Assen. Ook is onderzocht hoe de Vuelta is gewaardeerd door de bezoekers, omwonenden en deelnemers aan de toertocht. Met respectievelijk een 7,9 en een 8,1 noteren Assen en Drenthe klinkende rapportcijfers. Zo’n 240.000 mensen bezochten op één of andere manier de Vuelta in Drenthe. Van deze bezoekers kwamen 167.000 mensen van buiten de regio. Dat leverde ruim 1 miljoen euro extra aan overnachtingen op. Uit de cijfers van de gemeente Assen blijkt dat daar 2 procent van de bezoekers afkomstig was uit het buitenland. Vooral Belgen wisten de weg naar de provinciehoofdstad te vinden. Uit het Asser onderzoek blijkt verder dat bezoekers vooral te spreken waren over de sfeer en het programma van het weekend. Een minpuntje was de informatievoorziening zoals het ontbreken van programmaboekjes en plattegronden. Het onderzoek van de provincie laat met een verhouding van 2:1 zien dat het bezoeken van een wielerwedstrijd toch voornamelijk een mannenaangelegenheid is. Wel was er een goede leeftijdsspreiding. Jong en oud genoten van het evenement.