5 strategieën voor een loyaal klantenbestand

Aangeboden door: Gift Campaign

Wist jij dit al?

Het aantrekken van een nieuwe klant is 6 keer duurder dan investeren in een bestaande? Deze gegevens benadrukken het belang van klantloyaliteit. Een loyale klant levert namelijk nog veel meer voordelen op. Zo blijkt dat 50% van je winst vaak voortkomt uit bestaande klanten en je klantbehoud met 5% kan doen laten stijgen. Het resultaat op de lange termijn? Je winst kan toenemen met 25% tot soms wel 95%. Indrukwekkende cijfers, nietwaar?

Het is dus duidelijk: klantloyaliteit is een must have voor iedere ondernemer. Alleen hoe krijg je een loyale klant? Daar zoomen we vandaag dieper op in op met onze 5 strategieën. Deze strategieën zijn toepasbaar voor ieder soort onderneming. Het maakt dus niet uit of je nu een online webshop hebt, een B2B bedrijf of diensten levert. Laten we ze snel gaan doornemen.

Gebruik de kracht van verrassing

Wil je een loyale klant krijgen? Dan loont het om deze te verrassen. De kracht van surprise helpt ons enorm aan het begin van een nieuwe relatie met een klant. Hoe doe je dit? Zorg ervoor dat je op een onverwachts moment iets onverwachts aanbiedt. Bijvoorbeeld door een speciale offerte te geven zonder enige specifieke reden. Op deze manier komt de offerte nog meer binnen bij de klant en zal deze geen achterdocht krijgen.

Een andere manier om de kracht van verrassing toe te passen is door relatiegeschenken te versturen op een onverwachts moment. Denk hierbij dus out of the box en verstuur ze niet alleen op de standaard momenten zoals Kerst. Zorg er daarnaast ook voor dat het geschenk toegevoegde waarde biedt aan het zakelijke of privé leven van de klant. Op die manier voorkom je dat het item in de prullenbak verdwijnt.

Communiceer met een vertrouwelijke toon

Je zult sneller een loyale klant krijgen wanneer de band met deze meer familiair en vertrouwelijk van aard is. Veel ondernemers vinden dit lastig te realiseren. Je wilt immers wel professioneel blijven. Toch kun je beiden prima combineren. Het een sluit het ander zeker niet uit! Hiervoor is enig onderzoek naar je doelgroep vereist. Hoe wenst de klant aangesproken te worden? Wanneer je dit voor ogen hebt kun je kijken hoe je de communicatie hierop kunt afstemmen om zo een meer warme band te creëren. Of dit nu tijdens een fysieke bijeenkomst is, of via online communicatie. Zoals sociale media, nieuwsbrieven, je website en persberichten. Vergeet uiteraard ook de klantenservice niet; de plek bij uitstek om een goede indruk achter te laten.

Wees zelf loyaal

en van de belangrijkste pijlers om een loyale klant te krijgen is door als bedrijf zelf loyaal te zijn. Kom jij je afspraken na? En zo niet: hoe ga je hier dan mee om? Niemand is perfect, ook ondernemers niet. Het is niet erg om soms een fout te maken, dit overkomt ieder bedrijf. Soms overschrijden we de leverdatum, versturen we het verkeerde product, moeten we een order cancelen of is de klantenservice niet naar verwachting. Dit geeft niet, het is menselijk om ‘fouten’ te maken. Het belangrijkste is hoe je omgaat met een dergelijke situatie.

Erken jij de fout? Luister jij naar de klant met een klacht, of ga je direct in de aanval? Zet jij net dat extra stapje om het weer goed te maken. Laat bijvoorbeeld een heerlijk ruikende geurkaars bedrukken met logo en voeg hierbij een handgeschreven excuus kaartje toe. Wedden dat de klant dit kan waarderen. Of geef een kortingscode, bel de klant op of geef een geheel nieuw product gratis.

Creëer een groepsgevoel

Wij mensen zijn sociale dieren. We horen graag ergens bij. Hier kun jij als ondernemer slim op inspelen om zo een loyaal klantenbestand op te bouwen. Bezit jij bijvoorbeeld een sportschool? Laat dan een sporttas bedrukken met logo en deel deze gratis uit aan nieuwe leden. Voeg hier een bedrukte bidon en zweetbandjes aan toe en de klant voelt zich nog meer verbonden met jouw merk.

Of stel je bezit een winkel; organiseer dan eens in de zoveel tijd member only avonden waarbij vaste klanten achter gesloten deuren met flinke korting in de winkel mogen shoppen. Je kunt hiervoor ook online marketing inzetten. Bijvoorbeeld door een speciale achterkant op je website te implementeren met allerlei exclusieve informatie waar je enkel als klant toegang tot krijgt

Biedt simpelweg het beste aan

Last but not least is het natuurlijk belangrijk dat jij als bedrijf de beste dienst of het beste product aanbiedt. Op die manier voorkom je dat de klant naar de concurrent stapt. Want uiteindelijk is dat waar het de klant omgaat. Blijf dus constant op de hoogte van wat de klant wil door onderzoek te doen. Houd ook de concurrent in de gaten en zorg dat jij excelleert.