Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online

shutterstock

Met name in de periode waarin Nederland in een lockdown zat, zagen ondernemers de omzet via hun webwinkel fors toenemen. Ook nu nog, geven consumenten aan hun aankopen grotendeels digitaal te doen. Het is een trend die door de pandemie zichtbaar in een versnelling is gekomen.

Niet langer wordt alleen kleding online besteld. Ook cadeautjes en zelfs de boodschappen bestelt men online om de deur niet uit te hoeven. Wel zo makkelijk en het verkleint het risico op een besmetting met het coronavirus aanzienlijk. Voor ondernemers maakt deze trend online marketing steeds belangrijker. Bedrijven zetten massaal in op het online vindbaar worden van hun website. 

Toenemende concurrentie zorgt voor uitdagingen

Het aantal winkelpanden in een winkelstraat is eindig. Daarbij vestigen concurrerende bedrijven zich er vaak niet naast elkaar. Online is dit anders, daar het aantal websites over een specifiek onderwerp in de basis oneindig is. Enige limitatie is het aantal beschikbare domeinnamen. Immers, iedere .nl-domeinnaam kan slechts eenmaal geregistreerd worden. De sterk groeiende concurrentie op het web zorgt voor nieuwe uitdagingen. Hoe zorg ik dat mijn website beter vindbaar is dan de website van een concurrent? Op welke manier voorkom ik dat bezoekers mijn website direct weer verlaten? Het zijn typische voorbeelden van vraagstukken waar winkeliers mee te kampen hebben.

Dropshipping een nieuwe trend op het web

Niet alleen ondernemers met een eigen magazijn en voorraad starten een webshop. Ook zijn er steeds meer jongeren actief op het internet. Zij richten met een paar muisklikken een eigen webwinkel in, vullen deze met producten bij een externe leverancier en hoeven vervolgens slechts de orders door te zetten. Het is een hele simpele beschrijving van dropshipping, een nieuw fenomeen op het web. Voordeel van dropshipping is het feit dat de risico’s minimaal zijn. Je hoeft geen voorraden aan te houden, kunt geretourneerde producten terugsturen naar de leverancier, enzovoorts. Het maakt het voor ondernemers met fysieke vestigingen nog lastiger om voor te blijven lopen op de concurrentie.

Bedrijven vertrouwen op marketingbureaus

Om goed vindbaar te zijn vertrouwen veel bedrijven op de hulp die marketingbureaus hen bieden. Het aantal marketingbureaus is door de jaren heen fors gegroeid, in lijn met de trend dat het aantal websites toenam. Online marketing bestaat uit talloze componenten, wat het voor ondernemers lastig maakt om deze componenten direct juist in te vullen. Voordat men voldoende kennis over deze componenten heeft opgedaan, lopen concurrenten als twee of drie stappen voor. Voorbeelden van componenten zijn linkbuilding, het creëren van relevante content voor op een website, enzovoorts. Een online marketingbureau heeft de kennis en expertise om ondernemers verder te kunnen helpen. Overigens zal vaak worden aangeraden om niet volledig in te zetten op online marketing. Lokaal wil je ook offline gezien worden.