Waar moet je op letten bij het creëren van een bedrijfslogo?

Aangeboden door: maxilia.nl

Sommige bedrijfslogo’s zie je één keer en onthoud je de rest van je leven, terwijl je een andere zo weer vergeten bent. Een logo kan veel vertellen over je bedrijf. Het is dus belangrijk dat deze goed aansluit bij het imago van je onderneming. Lees in dit artikel waar je rekening mee kunt houden als je een bedrijfslogo gaat (of laat) ontwerpen.

Waarom een bedrijfslogo?

Voordat je een bedrijfslogo gaat ontwerpen is het handig om voor jezelf duidelijk te hebben waarom een bedrijfslogo belangrijk is. Wanneer je dit duidelijk voor ogen hebt kun je makkelijker keuzes maken met betrekking tot het ontwerp.

Eerste indruk

Het logo is vaak het eerste wat mensen zien van je bedrijf. Denk dus goed na over het imago dat je wil overbrengen. Je kunt hierbij denken aan bepaalde kleuren die wel of niet bij je bedrijf passen of een lettertype dat overeenkomt met het karakter van je onderneming. Een bedrijfslogo kan, naast jezelf natuurlijk, echt dienen als het gezicht van je bedrijf.

Opvallen

Het maakt niet uit wat voor een bedrijf je hebt, je wil natuurlijk dat je logo opvalt in vergelijking met concurrerende bedrijven. Daarnaast wil je dat het logo ook bij mensen blijft hangen en dat ze de volgende keer dat ze het zien gelijk de link leggen met jouw bedrijf. Je zou dit kunnen stimuleren door relatiegeschenken met jouw logo erop te laten maken. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld pennen met logo of door tassen te laten bedrukken. Verkoop je met je bedrijf producten? Zorg er dan ook voor dat je met je pakketjes opvalt. Dit kan je doen door je verpakking met tape te bedrukken van je bedrijf. Zo maak je de verpakking van je product veel persoonlijker, waardoor mensen het sneller gaan onthouden.

Is het logo uniek?

Wanneer je jouw perfecte logo hebt bedacht en ontworpen is het wel zo fijn dat er niet iemand is met een soortgelijk logo! Doe goed onderzoek naar de uniekheid van jouw logo. Het zou zonde zijn dat op het moment dat jij net je gevel, website en relatiegeschenken hebt vormgegeven met het nieuwe logo, een concurrerend bedrijf eist dat je het gaat veranderen. In dit geval is internet je beste vriend: kijk en vergelijk op internet verschillende logo’s om erachter te komen of er ergens op de wereld al een bedrijf is met eenzelfde soort logo als jij.

Hoe flexibel is het logo?

Het is ook belangrijk dat je logo makkelijk is aan te passen of geschikt is om het formaat ervan te veranderen. Niets komt zo onprofessioneel over als een vervormd logo op bijvoorbeeld een relatiegeschenk of website. Tegenwoordig is het ook handig om te kijken of jouw logo makkelijk te gebruiken is voor een app-icoontje; dan moet het dus in een klein vierkantje passen. Is dit echt niet mogelijk? Kijk dan of je bijvoorbeeld de eerste letter van je bedrijf in de stijl van je logo kunt vormgeven voor het gebruik van apps en websites.

Het belangrijkste is dat je logo bij het karakter past van je bedrijf: op die manier zullen mensen sneller de link leggen!