Meneer Meertens vertelt | Benzinepompen in Emmen

Niet alleen zijn archief blijkt indrukwekkend. Van hetzelfde kaliber zijn de dikke mappen vol historische foto’s, die een breed beeld geven van pakweg de afgelopen 80 jaar.

Die kennis van de plaatselijke historie bestaat niet alleen op papier. Ook het geheugen van de 74-jarige Emmenaar is een rijke bron vol verhalen en anekdotes. Kortom, Geert Meertens ten voeten uit!

,,Een groot deel van de automobilisten tankt tegenwoordig zijn benzine of diesel bij moderne, grootschalige tankstations. Inclusief overigens een shop waar je u tegen zegt. Hoe anders was het in mijn jeugd! Destijds had vrijwel elk zichzelf respecterend garagebedrijf wel een benzinepomp. Alleen al binnen de bebouwde kom van Emmen waren zeker een kleine twintig locaties waar je je tank kon vullen. De productkeuze was overigens nog overzichtelijk: het werd ‘gewone’ benzine, diesel of eventueel tweetakt voor een beperkt aantal aantal merken als NSU en Borgward.

Geen zelfbediening

Als gevolg van aangepaste bestemmingsplannen en milieutechnische voorschriften, verdwenen veel automobielondernemingen, inclusief hun pomp, uit het centrum. Maar wie herinnert zich bijvoorbeeld niet de garages, annex benzinepompen van Thedinga en Beugeling? Bij laatstgenoemd bedrijf aan de Hoofdstraat meldde je je via een bel voor Caltex-benzine, terwijl de Shell-slang bij Thedinga jaren achtereen werd gehanteerd door Flip Hof en later Anne Hollander. Destijds was, net als elders, nog geen sprake van zelfbediening. Een andere tankoptie was in diezelfde Hoofdstraat de BP-pomp van Frits Kremer. Aan het Marktplein kon je verder terecht bij Piet Soer, in de Noorderstraat bij Poelstra en in de Westerstraat bij Roossien en wederom bij Thedinga. Andere automobilisten waren klant bij Henk Boer aan de Wilhelminastraat of garage Mulder aan dezelfde straat, op de hoek Kerkhoflaan. En we zijn er nog lang niet.

Een aantal andere adressen waar je je tank kon bijvullen met brandstof vond je in de Noordbargerstraat, zoals Renault-dealer Hesselink, Duinkerken en Brinks. In dit overzicht wil ik me bewust beperken tot écht verdwenen benzinepompen. Andere garagisten met een pomp werden in de loop van de tijd overgenomen, waardoor deze stations op dezelfde locaties nog volop in bedrijf zijn.

Met een trechter

Tja, er is veel veranderd, ooit kostte een liter benzine 37 cent. Ik heb een afbeelding uit de vijftiger jaren, waarop een lange rij auto's op hun tankbeurt staan te wachten. Aanleiding tot de file op het plein voor machinefabriek Steenbergen (nu Praxis) aan de Wolfsbergenweg, is de feestelijke opening van een benzinestation. Bij die gelegenheid werd de brandstof ter plekke voor de helft van de prijs aangeboden. Ergens heb ik nog een andere interessante foto. Het betreft een héle oude afbeelding van garage Thedinga. Op een hoek staan een aantal opgestapelde blikken met benzine. Vér voor de oorlog werd het goedje namelijk nog handmatig met behulp van een trechter in de benzinetank gegoten.”