Winkeliers Coevorden bemannen met click en collect afhaalloket in coronacrisis: ‘Ondanks alles blijven we positief’

Click en collect. Onder die noemer mogen niet-essentiële winkels beperkt open met een afhaalloket om bestelde producten af te halen. Ook winkeliers in hartje Coevorden zijn blij met én opgelucht door de versoepeling, maar blijven ook realistisch tijdens deze nog altijd ingrijpende coronacrisis die al bijna een jaar duurt.

Aan de vooravond van de verhuizing van de Blokker van de Bentheimerstraat naar de Friesestraat, zit Bert IJsselstein rustiger op zijn stoel dan eerder tijdens de coronacrisis. ,,Tot een kleine week geleden konden we alleen maar bestellingen opnemen en deze bezorgen bij de mensen thuis”, zegt de ondernemer. ,,Dat was feitelijk het enige contact met de klanten, maar mensen echt zien hier bij ons afhaalloket is zoveel leuker.”

IJsselstein is blij dat de klanten zijn zaak niet uit het oog hebben verloren. ,,Het grote voordeel is dat mensen nu bij het loket daadwerkelijk kunnen zien wat ze besteld hebben. Dus iets hoeft niet mee als het ongewenst is vanwege welke reden ook. Interactie blijft fantastisch en we kunnen nu tenminste mondeling uitleg geven. Daar doen we het mede voor. Dit geeft in elk geval weer energie.”

Ook IJsselstein is geen helderziende; hij weet dus niet wat de vervolgstappen zijn. ,,Uiteraard hopen we op een verdere versoepeling. Ook al zouden dit bijvoorbeeld vier klanten tegelijkertijd in de winkel zijn binnen een bepaalde tijdsduur, maar we zijn volledig afhankelijk van de overheid.” IJsselstein betitelt de eerste dagen van click en collect als ‘bemoedigend’. ,,Het is zeker niet zo dat we hier in de stad jubelend van vreugde door de straten gaan, maar het valt ons niet tegen. Dit is een mooie eerste stap vooruit.”

Wolters Juweliers

Even verderop aan de Friesestraat is Wolters Juweliers te vinden. ,,Eindelijk zien we weer mensen!” Alleen al met dat feit is Tjardi Wolters-Bijen blij. De mede-eigenaar van de juwelierszaak die al 66 jaar bestaat, laat zien dat er direct bij de ingang een coronaproof balie is neergezet. ,,Mensen komen dus langs en halen hier hun product”, vertelt de Coevordense. ,,Klanten kunnen ons via vele kanalen bereiken. Denk alleen al aan de telefoon, maar ook aan Instagram, WhatsApp en Facebook. Als er een klant daadwerkelijk binnen bij het loket staat, gaat de winkel op slot. Dat is puur voor de veiligheid.”

Over click en collect is Tjardi realistisch. ,,Dit is denk ik een hele kleine druppel op de gloeiende plaat, want vergeet niet dat deze manier van werken dodelijk vermoeiend is voor ons. We moeten in deze tijd alles laten zien op afstand via bijvoorbeeld WhatsApp. We hebben ooit voor een winkel gekozen om mensen te zien en te verkopen. En daarbij komt dat niet iedereen sociale media gebruikt. Die mensen wachten totdat deze ellendige tijd voorbij is en natuurlijk kost ons dat omzet. Ik wil tegen iedereen zeggen dat in onze etalage genoeg mooie sieraden en horloges te zien zijn.”

Tjardi zou graag met de juwelierszaak helemaal weer open zijn voor het winkelend publiek. ,,Want wat duurt dit lang. Iedereen is er wel klaar mee, maar uiteraard blijven we ons aan de regels houden. We blijven hoop houden en overleven ook deze crisis.”

Sluyters Sport

Sluyters Sport in Coevorden centrum verkocht afgelopen week heel veel schaatsen. ,,Mensen kunnen bij ons op alle mogelijke manieren bestellen en maken daar gretig gebruik van”, zegt eigenaar Arnold Sluyters. „Dat hebben we duidelijk gezien bij de verkoop van schaatsen. Het was echt alle hens aan dek. Eerlijk gezegd hoop ook ik dat de deur weer helemaal open kan, maar we bezorgen gelukkig al sinds medio december. Dat loopt goed. Ik ben alleen wel zo reëel dat click en collect een druppel op de gloeiende plaat is. Aan de andere kant kwam click en collect voor ons precies op het juiste moment, want juist toen kon er geschaatst worden. We hadden het zó druk dat bezorgen van andere producten niet mogelijk was afgelopen week.”

Sluyters vervolgt: „We hadden dan ook nooit al die schaatsen kunnen bezorgen. Dus voor ons moest dit zo zijn, denk ik dan maar. Laten we voorop stellen dat we het liefst zien dat klanten weer echt door de winkel kunnen lopen, want dat gegeven bepaalt mede ons vak. Face to face is zoveel mooier dan digitaal, al doen we dat ook graag. Hopelijk kunnen we begin maart weer open. Dat moet ook haast wel, want anders wordt het er niet beter op. Ik weet zeker dat de mensen hier in onze grote winkel prima en veilig kunnen shoppen. Uiteraard houden we ons aan de voorschriften.”

Dimmendaal mannenmode en Nextdoor

Bij Dimmendaal mannenmode en Nextdoor in hartje Coevorden zijn ze blij met elke versoepeling. ,,Maar dit is nog niet genoeg”, vult eigenaar Richard Dimmendaal oprecht aan. ,,We kunnen veilig open en er is hier ruimte genoeg om klanten te ontvangen. Click en collect is in elk geval altijd beter dan helemaal dicht.”

De Coevorder modezaak staat op vele manieren in contact met de trouwe klanten. ,,Zij benaderen ons via Instagram, Facebook, WhatsApp, mail en natuurlijk ook nog altijd telefonisch.” Coevordenaar Dimmendaal hoopt vurig dat alle winkeliers begin maart weer volledig open mogen. ,,Dat moet gewoon, zonder daarbij de gezondheid uit het oog te verliezen. De teleurstelling zou heel erg groot zijn als deze situatie weer wordt verlengd. We houden het nog wel even vol, maar het wordt er niet makkelijker op. Er vallen grote klappen in onze sector, maar we blijven denken in oplossingen. We hebben alle mogelijke maatregelen genomen op het gebied van veiligheid.”

Dimmendaal is blij met het showen van kleding op Facebook en Instagram. ,,Na Kerst zijn we gestart met dagdeals op onze sociale media en die hebben ons zeker geholpen. Ook met het bezorgen blijven we doorgaan. Mensen weten ons goed te vinden en we zijn hier zes dagen in de week aanwezig van tien tot vijf uur. Gelukkig hebben we een prima najaar gehad; we blijven ondanks alles positief.”