Stichting Nedersaksenlijn: Niemand kan nog heen om spoorverbinding tussen Emmen, Ter Apel, Stadskanaal en Groningen

Stichting Nedersaksenlijn kijkt met hoop naar de toekomst nu de provincie heeft besloten niet te hakken in het budget voor de revitalisering van de spoorverbinding tussen Veendam en Stadskanaal. ,,Hier zijn wij heel blij mee.’’

Dat zegt Henk Kwak, woordvoerder van de stichting. Volgens hem benadrukt het besluit de groeiende steun van de grensregio’s voor de realisatie van de Nedersaksenlijn, een spoorverbinding tussen Emmen, Ter Apel, Stadskanaal en Groningen. Zonder het opnieuw in gebruik nemen van de verbinding tussen Veendam en Stadskanaal, zit er namelijk ook geen toekomst in de Nedersaksenlijn.

Uiteindelijk had Kwak niet anders verwacht dan dat er geld zou komen voor de treinverbinding, toch was hij verrast. ,,Ik ben geschrokken van de meerkosten van de Ring Zuid (94 miljoen euro red.). Helemaal als je dat afzet tegen de kosten van het traject Stadskanaal - Veendam.’’ Dat zou de provincie zo’n 62 miljoen euro kosten en het rijk 5 miljoen.

Gang vasthouden

De tekorten voor de Ring Zuid worden opgevangen met geld dat bedoeld was voor de verdubbeling van de aanleg van de N33 en de Wunderline. ,,Voor die projecten moet ook zo snel mogelijk geld komen’’, vindt Kwak. ,,Wij hadden de stille hoop dat de tekorten vanuit de kant van Den Haag aangevuld zouden worden.’’

Het is voor de Nedersaksenlijn nu zaak om het gaspedaal ingedrukt te houden, vindt hij. ,,Het is allemachtig belangrijk dat de spoorverbinding naar Emmen er komt.’’ De stichting wil in de nabije toekomst professionaliseren, om te lobbyen voor de Nedersaksenlijn. Kwak hoopt dat daarvoor geld komt uit het programma Toukomst.

De stichting heeft daarnaast op 9 maart een bijeenkomst gepland in Hardenberg, waarbij onder andere de gedeputeerden uit Groningen, Drenthe en Overijssel zijn uitgenodigd. De bijeenkomst moet via een videoverbinding te volgen zijn.