Sponsor Coop ziet af van compensatie: 'FC Emmen kan niets doen aan deze vervelende situatie'

FC Emmen heeft het moeilijk. Sportief gezien gaat het slecht, de formatie van trainer Dick Lukkien is de hekkensluiter van de eredivisie. En door de coronamaatregelen is er al maandenlang geen publiek bij de wedstrijden. Eind vorig jaar vroeg FC Emmen haar sponsors om deels of geheel af te zien van de compensatieregeling vanwege het missen van wedstrijden.

Zo hebben de gezamenlijke Coop-supermarkten in Emmen en omgeving besloten om helemaal af te zien van de compensatie. ,,FC Emmen kan er niets aan doen dat het in deze situatie zit en wij ook niet. Daarom willen we de club helpen”, aldus eigenaar Johan Jongman van de vestiging in Schoonebeek.

Het Dagblad van het Noorden meldde vorige maand dat FC Emmen in een brief aan de sponsors om steun heeft gevraagd. Door het financieel uitstekende seizoen 2018/2019 beschikt de club over een spaarpotje van zo’n 900.000 euro. Dit geld is gereserveerd voor de coronacompensatieregeling, die vorig jaar met de sponsors is afgesloten. Deze sponsors hebben één of meerdere business-seats op de hoofdtribune en kunnen daar dit seizoen niet of nauwelijks gebruik van maken. Worden er minder dan twaalf thuisduels met publiek gespeeld, dan hebben deze sponsors recht op een vergoeding hiervoor. FC Emmen vraagt sponsors of zij genoegen willen nemen met een lagere vergoeding of er helemaal van af te zien. Zo kan FC Emmen het vrijgekomen geld besteden om versterkingen aan te trekken.

Hechte sponsorrelatie

De gezamenlijke Coop-vestigingen in Erica, Nieuw-Dordrecht, Aalden, Weiteveen, Emmen, Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek hebben sinds drie jaar een hechte sponsorrelatie met FC Emmen. Zo heeft elke winkel één of meerdere business-seats in het stadion. ,,Die verdelen we met name bij winkelacties onder de klanten”, vertelt Jongman. ,,Daarnaast is onze naam op de boarding te zien en sponsoren wij The Man of the Match, waarbij een winkelwagen met boodschappen te winnen is.”

FC Emmen-luiers

Maar de supermarktketen werkt volgens de ondernemer veel meer samen met de club. ,,FC Emmen verzorgt, in samenwerking met ons, een gezond ontbijt op basisscholen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een display met merchandise van de club, zoals broodtrommels en bekers. In het begin hebben we een 3D-puzzel van De Oude Meerdijk ontwikkeld, die nog steeds te koop is. En als het weer kan, willen we een Kidsdag organiseren. Kinderen kunnen dan de spelers ontmoeten en een rondleiding krijgen in het stadion. En binnenkort komen er zelfs FC Emmen-luiers op de markt.” De landelijke Coop-organisatie steunt FC Emmen ook. Per seizoen is volgens Jongman ‘een bedrag met meerdere nullen’ met de sponsoring gemoeid.

Het is ontzettend belangrijk dat FC Emmen in de eredivisie blijft, vindt Jongman. ,,Het is fantastisch dat Ajax, Feyenoord en PSV op bezoek komen. Dat is het toch het mooiste voor het publiek. Je moet voor het hoogst haalbare gaan.” Jongman erkent dat er ook een zakelijk aspect aan vastzit. ,,Het is natuurlijk ook business, maar wel met een stukje emotie. De promotie van FC Emmen in 2018 heeft voor een enorme positieve boost gezorgd in de gemeente Emmen en zelfs in de provincie Drenthe. Als het dan even moeilijk gaat, moeten wij er voor elkaar zijn.”