Eigenaar Bas Kamst van Kamst Mode: ‘Onze medewerkers geven alles’

Familiebedrijf Kamst Mode zit niet bij de pakken neer tijdens deze ingrijpende coronacrisis, die nu al bijna negen maanden duurt. De modezaak voor vrouwen heeft dan ook veel om voor te strijden, want voor de oprichting moeten we terug naar 1946. Vele jaren later houdt eigenaar Bas Kamst het hoofd koel in deze barre tijden.

Met een uitbreiding van het pand in Coevorden centrum in het vooruitzicht, wil Kamst samen met zijn team het verschil blijven maken. Naast de vestiging in Coevorden, Nieuw-Amsterdam, Emmen en Hardenberg is Kamst Mode sinds augustus ook actief in het Overijsselse Dalfsen.

Nieuw-Amsterdammer Kamst is niet bang voor de toekomst. Het was 2,5 jaar geleden dat Bas en zijn vrouw Vanessa ‘op reis gingen’ met de medewerkers. Vormgever Niels Kiewiet ontwierp een roze reiskoffer, die elke collega op maat krijgt. Een vorm van aandacht voor de medewerkers, die in hun kracht het verschil willen blijven maken namens de modezaak. ,,De ervaring kan mee in de koffer, die onderweg met kennis kan worden gevuld”, liet Kamst eerder optekenen in een gesprek met deze krant.

Flexibel

Kamst vertelt dat zijn bedrijf kan overleven en groeien door in deze ingrijpende tijd flexibel te zijn en dus mee te bewegen. ,,Want onze medewerkers bepalen mede het succes richting de klant. Dit kan alleen als ze gemotiveerd zijn en vertrouwen hebben in ons bedrijf. Dat zit gelukkig meer dan goed, mag ik wel zeggen.”

Sinds het begin van de coronacrisis is de zogeheten funshopper van het toneel verdwenen. Duidelijk is dat er overal minder traffic is in de winkelstraten. ,,Als bedrijf gingen we in maart twee weken dicht en ik moet zeggen dat ik me toen wel even zorgen maakte over wat we zouden moeten doen.”

Voor de coronacrisis vond Kamst een webshop niet zozeer nodig; de kundige medewerksters in de winkels lagen daaraan mede ten grondslag. ,,En er was en is Facebook, waarop we heel actief zijn. Maar de nood was toch wel aan de man en daarom hebben we samen binnen één week een webshop uit de grond gestampt.”

Online modeshows

De zichtbaarheid online werd vergroot tijdens het begin van de coronacrisis en er kwam een andere manier van communiceren met de klanten op gang. ,,We begonnen al vrij vlot met online modeshows op Facebook en die zet was een schot in de roos”, zegt Kamst trots. Nog altijd is die modeshow elke woensdagavond vaste prik. ,,Komende woensdag draaien we onze vijftigste show met dank aan onze medewerkers. Zij geven al vanaf maart alles: vol overgave en met veel energie. Dat kan alleen maar als je het naar je zin hebt bij een bedrijf, denk ik. We horen in elk geval nooit een wanklank.” Kamst stelt dat de onderlinge band met de medewerkers familiair voelt. ,,Iedereen baalt ook oprecht als eens iets niet goed is. Dat doet onze mensen verdriet en van die betrokkenheid krijg ik een brok in mijn keel.”

De modezaak kwam al met heel wat acties tijden deze coronatijd. Wat te denken van het weggeven van 16.600 cadeaubonnen aan zorgmedewerkers, die in de omgeving werkzaam zijn? ,,We denken in kansen”, voegt Kamst toe. ,,Zo stuurden we ook catalogussen naar woonzorgcentra, zodat bewoners alsnog kleding konden en kunnen bestellen. We bieden in onze winkels privé shoppen aan in de avonduren of op zondag. En we leggen contact met klanten door simpelweg te vragen hoe het met ze gaat. Daardoor vergeten ze ons niet én we gaan ook naar de klant toe, want voor een vrouw is kleding toch een soort van cadeautje.”

In verbinding staan met mensen is belangrijk, vindt Kamst. In dat licht is de actie in de aanstaande decembermaand een bijzondere. ,,Onze bezoekers kunnen de gegevens van een dierbare achterlaten in de kerstboom. Hij of zij krijgt persoonlijk bericht van ons en wordt verblijd met bijvoorbeeld een cadeaubon of een bloemetje. Daar ligt mede onze kracht: heb oog voor de medemens.”

Verschil

Kamst Mode wil straks ook online het verschil maken met een nieuwe professionele webshop, die gekoppeld is aan een gloednieuw kassasysteem. ,,Komend voorjaar is - als het goed is - alles ready to go om nog bekender te worden in het noordoosten van Nederland.”