Gemeente Veendam roept KNVB op deal tussen erotiekwebshop en FC Emmen toe te staan: 'Wij zijn trots op Easytoys'

De gemeente Veendam heeft de KNVB verzocht om het afwijzen van de sponsordeal tussen erotiekwebshop Easytoys en FC Emmen te herzien. Het standpunt van de voetbalbond zou ‘absoluut ongepast en onjuist’ zijn.

Easytoys, gevestigd in Veendam, is met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen de grootste erotiekwebshop van de Benelux. Een potentieel geschikte partner om mee het bed in te duiken, dacht FC Emmen. De KNVB vindt het echter ‘niet gepast’ dat de Drentse eredivisionist voor een shirtsponsor kiest die ‘in verband kan worden gebracht met de seksindustrie’.

Volgens het bestuur betaald voetbal van de KNVB past dit niet binnen het uitgebreide sponsorreglement waar alle clubs zich aan moeten houden. Daarin staat onder andere dat een sponsor niet in strijd mag zijn ‘met de goede smaak of het fatsoen’. Ook zegt de bond dat het niet de bedoeling is dat jongeren te pas en te onpas met de handel van Easytoys geconfronteerd worden. „Het voetbal moet voor jong tot oud toegankelijk zijn.”

‘U kent het bedrijf Easytoys niet, blijkt’

Daar is de gemeente Veendam het volledig mee oneens, blijkt uit een brief aan de voetbalbond die ondertekend is door burgemeester Sipke Swierstra.

„Met verbazing hebben wij kennis genomen van het besluit van de KNVB om voorlopig geen toestemming te geven voor de sponsoring van FC Emmen door het bedrijf Easytoys uit Veendam. Bij het onthouden van deze toestemming verwijst u naar artikel 3 van het sponsorreglement van de KNVB. Dit artikel bepaalt dat een sponsor ‘niet in strijd mag zijn met de goede smaak en het fatsoen’. Uit uw standpunt blijkt, volgens ons, dat u het bedrijf Easytoys niet kent.”

‘Neem standpunt in heroverweging’

De gemeente haalt aan dat het bedrijf meerdere keren is onderscheiden vanwege maatschappelijk verantwoord ondernemen en ondernemerschap in het algemeen. Zo heeft EDC onder andere de FD Gazellen Award ontvangen, volgens de gemeente ‘een van de meest prestigieuze ondernemersprijzen’ van Nederland.

„In 2019 heeft de Commissaris van de Koning, de heer René Paas, in aanwezigheid van ons college nog een bezoek gebracht aan het bedrijf. Hierbij ging de interesse vooral uit naar de inzet van vele mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Als het aan de gemeente Veendam ligt, moet de aandacht van de KNVB dan ook daarop worden gevestigd in plaats van een eventuele link met de seksindustrie. „Als gemeente zijn wij trots op dit bedrijf. Wij vinden de argumentatie dat sponsoring in strijd is met de goede smaak en het fatsoen absoluut ongepast en onjuist. Wij verzoeken u dringend om uw standpunt in heroverweging te nemen.”

Op zoek naar een tijdelijke oplossing

Deze brief van de gemeente Veendam volgt na een inmiddels ruim twee weken lange soap rondom de sponsordeal tussen Easytoys en de Drentse eredivisionist. Met de ‘nee’ van de KNVB lijkt FC Emmen de half miljoen euro die met de deal gemoeid is door de neus te worden geboord.

Er gloort echter nog hoop aan de horizon voor FC Emmen en de beoogde sponsor. De club en de KNVB zijn overeengekomen dat het artikel uit het Sponsoringreglement Betaald Voetbal waar de KNVB zich op baseert, in december op de eerstvolgende algemene vergadering betaald voetbal met alle betaald voetbalclubs wordt besproken. Doel hiervan is tot een breed gedragen beleid over toegestane sponsoruitingen in het betaald voetbal te komen.

De KNVB heeft volgens het bestuur van FC Emmen afgelopen dinsdag tijdens een onderling overleg in de Zeister bossen toegezegd met een ‘tijdelijke pragmatische oplossing’ te komen, tot er in december dit jaar een structurele oplossing is. Overigens is nog niet bekend welke tijdelijke oplossingen worden overwogen. Mocht dit tot niets leiden dan stapt FC Emmen alsnog naar de rechter.