Thriantaschool start project over omgaan met social media

De afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs van de Thriantaschool in Emmen heeft een speciale subsidie van 25.000 euro gekregen voor de ontwikkeling van twee nieuwe kunst- en cultuurprojecten. In het project 'Whatsappening' staat de omgang met social media centraal. Daarnaast gaan de leerlingen aan de slag met theater.

Locatiedirecteur Sarah Lotte Kartner van de Thriantaschool is blij met de subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie, dat culturele initiatieven in het hele land ondersteunt. ,,Onze leerlingen hebben specifieke begeleiding nodig in de ingewikkelde grote wereld van (sociale) media. Leerlingen in het speciaal onderwijs zijn een vergeten groep als het gaat om digitale geletterdheid. Vaak blijken deze jongeren kwetsbaar te zijn op internet. Je kunt hen echter niet weghouden van digitale en sociale media. Sterker nog, media zijn niet meer weg te denken uit hun leven. Want wie wil er niet filmpjes kijken, muziek luisteren, spelletjes spelen en met vrienden appen? Door het toekennen van deze subsidie krijgen we de kans om maatwerk te bieden op het gebied van mediawijsheid.”

Animatiefilmpjes

De Kunstbeweging heeft de Thrianthaschool geholpen om een aanvraag te doen bij het fonds. Kartner: ,,Scholieren leren wat wel en niet verstandig is om bijvoorbeeld te delen op social media. Onder leiding van mediadocent Meindert Drost leren scholieren zich creatief uiten met gebruik van tablet of smartphone, door animatiefilmpjes te bedenken en te fotograferen.”

Bibian Welbergen, projectleider van De Kunstbeweging begeleidt het project. ,,De leerlingen gaan ook aan de slag met theater. Dit leent zich er bij uitstek voor om sociaal emotionele problematiek bespreekbaar te maken. Theater Smoar ontwikkelt een speciale voorstelling en workshops voor deze doelgroep. We kijken echt uit naar deze mooie samenwerking en hopen op een prachtig en zinvol resultaat.”