Leerlingen ruiken aan ondernemerschap

Emmen - Hoe kom je er nu achter of het ondernemerschap echt iets voor je is? Brugklasleerlingen van het Hondsrug College konden woensdagmorgen antwoord krijgen op de Goede Doelenmarkt die in het schoolgebouw werd gehouden.

In de kantine stonden kraampjes opgesteld waarin vertegenwoordigers van organisaties zoals het WNF, Greenpeace, Cliniclowns, Unicef en vele anderen de bezoekers informatie gaven over hun instelling. Elke leerling koos vervolgens een goed doel uit waarvoor zij geld willen inzamelen. Dat gaan ze vervolgens doen door het oprichten en aansturen van een eigen bedrijfje. Voor de zakenman- of vrouw-in-de-dop bood de markt dus een ideale kans om het runnen van een eigen zaak vrijblijvend uit te proberen. Het evenement werd - hoe kan het ook anders - in zijn geheel georganiseerd door tweede en derde klasleerlingen van het Entreprenasium, de ondernemersopleiding van de school. 'De middag is opgezet om eersteklassers kennis te laten maken met het ondernemen', vertelt Lotte Katerberg, een van de organiserende leerlingen. 'Maar deze dag dient ook als promotie voor het Entreprenasium', vult medeorganisator Sanne van Huizen aan. 'We hopen de bezoekers van de markt ook te interesseren voor deze studierichting. Iedereen kan kijken of het ook echt iets voor ze is.' Na de markt kunnen leerlingen in de middag nog uitgebreide presentaties bijwonen van alle aanwezige goede doelen. Daarna kan er een definitieve eindkeuze worden gemaakt. Het evenement werd in de loop van de ochtend goed bezocht en bij de inschrijfbalie is het constant dringen geblazen. Een groepje meiden staat in een hoek druk te overleggen over hun keuze aan goede doelen. De namen Edukans en Cliniclowns vliegen voorbij, maar dan volgt er een eensluidend KIKA boven de groep uit. Eensgezind vertrekken ze richting inschrijfbalie.