Repak: van jongensdroom tot miljoenenonderneming

Aangeboden door: Repak

Repak bestaat op 22 augustus precies 35 jaar. Het begon allemaal in 1985 als een jongensdroom. In 35 jaar heeft Repak zich ontwikkeld van een machinefabriek tot een vooraanstaand leverancier van hoogstaande dieptrekverpakkingsmachines. Het bedrijf ontwerpt, ontwikkelt, produceert én exporteert machines wereldwijd. Dit alles doen ze met een team van 120 medewerkers.

Jongensdroom

Directeur René Scholte begon als 21-jarige in de schuur van zijn ouders in Emmercompascuum. Hij kocht oude  machines op die hij reviseerde, verbeterde en vervolgens weer doorverkocht. Na enige tijd begon de schuur te klein te
worden waarna René besloot om zich te vestigen in een loods nabij zijn ouderlijk huis. Hij besloot zijn eigen lijn  machines te ontwikkelen wat met de opgedane kennis een logische volgende stap zou zijn.

Hoogwaardige dieptrekverpakkingen

Inmiddels is Repak uitgegroeid tot leverancier van hoogwaardige dieptrekverpakkingsoplossingen die door duizenden foodproducenten wereldwijd worden gebruikt. “De weg naar succes gaat niet over sluipwegen”, zegt René Scholte. “Hiermee bedoel ik dat niets vanzelf gaat, ook niet in onze business. Ondanks dat we zijn uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf hebben ook wij onze tegenslagen gehad. Maar terugkijkend kan ik wel zeggen dat mijn jongensdroom voor een groot deel is uitgekomen.”

Begeerlijke werkgever

Repak is gevestigd in een bedrijfspand aan de Phileas Foggstraat in Emmen. Hier werken zo’n 120 medewerkers.
De meeste medewerkers zijn technisch opgeleid. “Ik durf wel te stellen dat wij een begeerlijke werkgever zijn”, zegt Hans Fehrmann, managing director bij Repak. “De mensen die hier werken houden van techniek. Het zijn stuk voor stuk bevlogen professionals. We doen er ook alles aan om onze medewerkers tevreden te houden. Zonder alle Repakkers, die door de jaren heen hebben bijgedragen aan het succes van Repak, hadden we nooit gestaan waar we nu staan.”

‘Kwaliteit wordt gevormd door de som van details’ is een gevleugelde opmerking van René Scholte. Dit staat symbool voor de kracht van Repak. René: “Daarbij gaat het niet alleen om de technische details en om de kwaliteit van de machines die we volledig in Nederland produceren, maar juist ook om het persoonlijke contact en de manier waarop we onze klanten superieure verpakkingsoplossingen bieden.” Ook in de huidige tijd en (Covid) omstandigheden tracht Repak dit persoonlijke contact te bewerkstelligen door klantevenementen te organiseren, proefverpakkingen op locatie te maken en via videoconference in direct contact te blijven met de klant.

https://www.repak.nl/