Teleurgestelde bezoekers met entreetickets voor dichte deur bij Plopsaland (want vol is vol)

Tientallen bezoekers stonden afgelopen week met een geldig entreebewijs voor de dichte deur van Plopsaland in Coevorden. Het maximumaantal bezoekers was al binnen. En ticket of niet: dan kom je er niet in.

De ruim 55.000 volgers van vlogger Martine Heemskerk uit Groningen zien afgelopen vrijdag een foto van haar zoontje voor een muurschildering in dierentuin Wildlands verschijnen. ‘Wat een dag’ schrijft ze erbij. ‘De bedoeling was dat ik met mijn ma en Maik (het 2-jarige zoontje van Heemskerk, red.) naar Plopsaland Indoor zou gaan. Komen we daar na dik een uur rijden: limiet bereikt qua bezoekers in verband met corona.’

Ticket geen garantie voor toegang

De entreekaartjes die ze online had gekocht, bleken geen garantie voor toegang tot het indoorspeelpark. ,,In verband met de vakantiedrukte en corona was er blijkbaar een limiet”, vertelt Heemskerk. Ze kwam niet verder dan de poort van de parkeerplaats. ,,Daar moesten we beslissen of we wilden wachten tot een ander gezin zou vertrekken. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan, want dan sta je misschien de hele dag te wachten.”

1300 bezoekers waar plek is voor 900

Plopsa CEO Steve Van den Kerkhof zegt het probleem te kennen. ,,Bij tientallen mensen is het vorige week verkeerd gelopen. Dat vind ik heel erg. Op voorhand waren er niet veel tickets online verkocht. Daarom zijn de kassa’s bij de entree ook opengegaan voor losse verkoop. Daar is het misgegaan.” Volgens Van den Kerkhof kwamen er 1200 tot 1300 bezoekers op het park af, waar in verband met de coronamaatregelen ruimte is voor maximaal 900 mensen. ,,Het slechte weer heeft daarbij een rol gespeeld, want een regenachtige dag maakt een bezoek aan een indoorpretpark aanlokkelijker.”

Een volger van vlogger Heemskerk schrijft iets soortgelijks te hebben meegemaakt. ‘Jij blij dat je nog in de auto zat’, reageert ze onder het Instagrambericht. ‘Wij stonden daar al een uur in de regen te wachten toen we hoorden dat we niet meer naar binnen mochten. De kinderen boos en verdrietig want die hadden de glijbanen en speeltoestellen al gezien.’ Ook de Enschedese Cornelieke van Steenbeek kon rechtsomkeert maken met haar kinderen. ,,Na een uur reizen kregen we te horen dat het geen zin had om te wachten. We hebben geen mogelijkheid om nog eens terug te gaan en dat willen we ook niet meer.”

Geen systeem om dag en tijdslot te reserveren

Op de site van Plopsa Coevorden staat dat bezoekers vooraf niet hoeven te reserveren. Wie online een ticket koopt ‘geniet voorrang bij de toegangscontrole’. Voor een systeem waarbij bezoekers een dag en tijdslot kunnen reserveren voelt CEO Van den Kerkhof niets. ,,We willen juist ook flexibel zijn. Wanneer je een datum vastzet en het blijkt op die dag ineens dertig graden te zijn, kan ik me voorstellen dat je het geen fijn idee vindt om de dag in een indoor pretpark door te brengen.”

De interne procedures voor de verkoop van tickets bij de entree zijn inmiddels bijgestuurd, belooft de topman. Vooraf wordt aan de hand van de weersverwachting beter ingeschat hoeveel bezoekers er komen en als de toestroom te groot lijkt, sluiten de kassa’s aan de poort eerder.

Iedereen die voor de dichte deur kwam te staan heeft recht op compensatie en kan contact opnemen met Plopsa. Van den Kerkhof: ,,Per geval kijken we naar de beste oplossing. Denk dan aan het terugstorten van geld of de verlenging van de geldigheidsduur van de al betaalde tickets.”