Meer hybride occasions met een stekker op de tweedehandsmarkt

Voorheen was er de keuze tussen een benzine- en een dieselauto, maar tegenwoordig zijn daar onder andere elektrische auto’s en plug-in hybrides bij gekomen die als occasion verkrijgbaar zijn.

Die laatste groep combineert een benzine- of dieselmotor met elektrische aandrijving. Zo kun je kortere stukken volledig elektrisch rijden, maar zijn lange ritten door de brandstofmotor eveneens geen probleem. Wie veel stekkert kan flink besparen op de brandstofkosten.

Er is tegenwoordig veel aanbod aan ex-leaseauto’s, waarmee de consument de genoemde voordelen snel dichterbij kan halen. Lange tijd is de plug-in hybride hoofdzakelijk populair geweest bij zakelijke rijders en dat kwam vooral door de lage bijtelling. Nu de leasecontracten na vier tot vijf jaar zijn afgelopen komen deze auto’s beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Door het ruime aanbod zijn de vraagprijzen vaak gunstig, terwijl de auto’s doorgaans vrij luxe zijn uitgerust.

Juist voor particulieren kunnen deze stekkerhybrides nu erg interessant zijn door hun lage verbruik. Hoe zuinig een plug-in hybride in de praktijk is, valt of staat met de manier waarop je hem gebruikt. Wie dagelijks rond de 30 á 40 kilometer voor een enkele reis aflegt van of naar het werk en consequent de auto oplaadt, kan op jaarbasis zomaar tussen de 12.500 en 15.000 elektrische kilometers maken en daarmee flink op brandstofkosten besparen.

Je kunt ook zonder laadstops lange vakantieritten maken. Als je op jaarbasis beduidend minder kilometers maakt ben je weliswaar minder kwijt aan brandstof en laden, maar is het verstandig om uit te rekenen of je de meerprijs van een plug-in hybride onderaan de streep terugverdient.

Let overigens goed op hoe de auto wordt aangeboden. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat worden ze dikwijls ex-BTW aangeprijsd. In dat geval komt er voor de particuliere koper nog 21 procent bovenop de prijs.

Tweedehands auto kopen? Je vindt 'm op Autocircuit.nl