Leerlingen Hondsrug College Emmen missen hun school en gaan die virtueel nabouwen in Minecraft

De ongeveer 2000 leerlingen van het Hondsrug College in Emmen krijgen sinds anderhalve week les op afstand. Maar binnenkort kunnen zij ook weer door het schoolgebouw lopen. Virtueel, dankzij het openwereldspel Minecraft. Docent economie René Katerbarg nam donderdagochtend daarvoor het initiatief.

Katerbarg geeft gelijk toe dat het niet zijn eigen idee was, maar hij zag wel gelijk een tof project ontstaan. ,,Via LinkedIn sta ik met veel docenten in contact. Eerder deze week las ik een bericht van Erik Post, een collega van het Vechtdal College in Hardenberg. Daar hadden leerlingen hun school online nagebouwd. Dat idee vond ik geweldig en ik dacht gelijk: ‘dat kunnen wij ook’.”

Virtueel door de school wandelen en lessen volgen

De docent maakte de leerlingen van zijn school via een e-mail enthousiast. ,,We gaan het Hondsrug College nabouwen in Minecraft. Zodat we binnenkort weer samen met elkaar ‘virtueel’ door de school kunnen wandelen, op het plein kunnen zitten en misschien zelfs wel een les kunnen volgen”, schreef hij.

Katerbarg, die al jaren in zijn lessen veel werkt met filmpjes zoals de Eco Show, is geen onbekende met Minecraft. ,,Ik werk daar veel mee. Laatst heb ik het programma nog gebruikt in een les voor mavo-2 leerlingen. Ze kunnen via de virtuele wereld iets in de praktijk brengen, zoals het bouwen van een huis.

Project maakt geen deel uit van het lesprogramma

Hoe gaat dat nabouwen van het Hondsrug College precies in zijn werk? ,,Leerlingen kunnen via Microsoft Teams (het programma waarmee zij ook online lessen volgen, red.) elke schooldag tussen 18.00 en 21.00 uur inloggen op de server. De ‘bouwers’ gaan in een speciale digitale omgeving alle drie de schoolgebouwen blokje voor blokje neerzetten. De tafels, stoelen, schoolbanken, gangen, alles. Als dat klaar is, kunnen zij er virtueel doorheen lopen, zodat ze toch het gevoel krijgen op school te zijn. Ze zijn niet verplicht om elke dag mee te bouwen. Het project maakt geen deel uit van het lesprogramma.”

‘Leerlingen komen vast met betere ideeën dan ik’

Katerbargs oproep was niet tegen dovemansoren gezegd.

,,Binnen een half uur kreeg ik 100 aanmeldingen binnen. Uit alle klassen, van basis-1 tot vwo-6. Sterker nog, nu we met elkaar praten zijn er nog eens 20 reacties bijgekomen. In mijn oproep vroeg ik ook wie er handig is in Minecraft. Dat zagen sommige leerlingen zelfs als een soort sollicitatie. Zij stuurden met hun reactie afbeeldingen mee van dingen die zij al zelf hadden gemaakt. Ja, ik vermoed dat ze met dit bouwproject met veel betere ideeën komen dan ik.”

Leren samenwerken

Bouwden de leerlingen op het Vechtdal in Hardenberg hun school na in een week tijd, Katerbarg vermoedt dat het Hondsrug iets langer duren.

,,We hebben drie schoolgebouwen, maar er kunnen steeds maar maximaal 30 leerlingen op de server om te bouwen. Dat wordt nog een leuke uitdaging en die mogen ze zelf gaan coördineren en oplossen. Dat maakt dit project ook zo leerzaam. Ze leren met elkaar samenwerken en ondertussen hebben ze contact met elkaar. Ik merk dat ze daar in deze tijd heel veel behoefte aan hebben. Zelf verwacht ik dat ze er anderhalf tot twee weken over zullen doen, maar dat hangt volledig af van hun samenwerking.”

Benieuwd naar het eindresultaat?

Het eindresultaat is vervolgens door alle leerlingen te bekijken. ,,Dat is een kwestie van inloggen op de server van school en klikken op het ‘gebouw’. Leerlingen kunnen daarna zelfs door een docent worden uitgenodigd voor een les in een virtueel lokaal. En natuurlijk is het voor buitenstaanders mogelijk een online rondleiding te krijgen, met alles erop en eraan, zodat ze met eigen ogen kunnen zien wat de leerlingen in hun vrije tijd samen hebben gemaakt.”