De vaart gaat er helemaal uit op de Ermerweg in Noordbarge

Emmen - De Ermerweg in de bebouwde kom van Noordbarge gaat flink op de schop. Flink wat maatregelen moeten ervoor zorgen dat het doorgaande verkeer de weg gaat mijden.

Dit bleek maandagavond tijdens een informatieavond in de Oude Melkfabriek in Noordbarge. Het gedeelte tussen de de kruisingen met de Noordbargerstraat en de Nieuw-Amsterdamsestraat wordt een 30-kilometerzone. Het asfalt maakt plaats voor klinkers, de weg wordt een meter smaller en al het verkeer van kleine zijwegen van rechts krijgt voorrang.

Parallelwegen worden fietspaden

Aanwonenden rijden straks vanaf hun opritten rechtstreeks de Ermerweg op. ,,Nu maken zij nog gebruik van parallelwegen. Op die plek worden fietspaden aangelegd’’, zegt gemeentelijk projectleider Ronald Ernens.

Het pakket aan maatregelen is bedacht door de gemeente Emmen en een zes leden tellende werkgroep uit Noordbarge. Veel inwoners van Noordbarge vinden dat het op de Ermerweg te druk wordt en dat veel automobilisten het gaspedaal te ver intrappen.

Afsluiten Ermerweg pakte slecht uit

De gemeente Emmen wil op haar beurt dat verkeer van en naar het centrum (en Wildlands) gebruik gaat maken van grotere wegen zoals de Rondweg en de Hondsrugweg. Er ligt ruim een miljoen euro op de plank om doorgaand verkeer van de Ermerweg te weren. De helft hiervan komt uit het provinciehuis.

Over het autoluw maken van de Ermerweg wordt al tijden gesproken. Enkele jaren geleden besloot de gemeente de weg aan een kant af te sluiten. Het gevolg was dat het veel drukker werd op de Noordbargerstraat en dat was nu ook weer niet de bedoeling.

Het leidde niet alleen tot ergernis, maar ook tot verdeeldheid in het dorp. De afsluiting werd weer ongedaan gemaakt en er werd een werkgroep geformeerd met mensen uit verschillende delen van Noordbarge. Ook Plaatselijk Belang en de ondernemers leverden een vertegenwoordiger.

Geen verkeersdrempels, dat geeft ergernis

In de gesprekken met de gemeente kwam ook de optie verkeersdrempels voorbij. Omdat drempels kunnen zorgen voor trillingen en extra lawaai door optrekkend en remmend verkeer, verdween dit idee al snel van tafel. Bij het begin van de 30-kilometerzone wordt de weg wel een meter smaller gemaakt dan het overige gedeelte.

Het landbouwverkeer en het openbaar vervoer komen hierdoor volgens Ernens niet in het nauw. ,,De bus blijft ook gewoon over de Ermerweg rijden. Wel verdwijnen de insteekhaventjes bij de haltes. De bus stopt straks gewoon op straat als er mensen in en uit willen. Klopt, ook dit maakt de weg niet aantrekkelijker voor doorgaand verkeer.’’

Klus eind dit jaar aanbesteden

De flitspalen, waar overigens al tijden geen camera’s meer in zitten, gaan met vernieuwing verdwijnen. De bedoeling is dat de klus uiterlijk eind dit jaar wordt aanbesteed. Dit is een voorwaarde die de provincie stelde bij het verlenen van de subsidie. De provincie gaat overigens ook het knooppunt Emmen-West en N391-N34 nabij Erm aanpakken. Hierdoor hebben de Oude Rijksweg en de Ermerweg straks geen aansluiting meer met de twee N-wegen.